Europa

Malta – mala otočna država

Malta je mala otočna država u Sredozemnom moru s više od 300 sunčanih dana u godini. Iz tog razloga je odlična za posjetiti u bilo koje doba godine. Sastoji se od naseljenih otoka: Malte, Goza i Comina i nenaseljenih: Cominotto i Filfa. Najnaseljeniji i najveći je Malta pa se pripremite za gužvu u bilo kojem periodu godine. Primjerice, mi smo bili u prosincu, ali i dalje je otok bio krcat turistima. Tome pridonosi i činjenica da je Malta jedna od najgušće naseljenih zemalja u svijetu s obzirom na površinu. Službeni jezik je malteški i engleski.

Kako do Malte?

Direktan let iz Zagreba, Budimpešte, Beograda, Beča ili drugih obližnjih aerodoroma s Ryanairom ili Wizzairom.

Za državljane EU potrebna je samo važeća osobna iskaznica..

Također, ako ste državljanin EU, korištenje mobilnih usluga naplaćivat će se jednako, ali količina dostupnih potrošenih podataka ovisi o vašem operateru. Npr. ja sam imala 18 gb, a u Hrvatskoj imam 40 gb.

Smještaj

Odluka je pala na Azur Hotels ( https://sthotelsmalta.com/azur-hotel/ )  u Gziri, ali također možete pogledati smještaje u Sliemi i St. Julian’su.

Hotel je bio odličan i smješten neposredno uz glavnu ulicu koja je prepuna restorana i kafića.

Prijevoz

Zbog nesigurnosti oko vožnje lijevom stranom, nismo htjeli riskirati te smo se na kraju odlučili na korištenje javnog prijevoza, točnije autobusa. Iako, da idemo opet definitivno bi koristili rent a car jer je puno lakše i brže doći do raznih lokacija na otoku. Nismo bili previše oduševljeni s javnim prijevozom jer su busevi znali kasniti, pogotovo izvan glavnog grada, te se na kraju ispostavilo kako bi nas rent a car izašao isto koliko smo potrošili na prijevoz i hop off/on bus.

Iako nismo uzeli rent a car, razmišljali smo o tome i dobili ponudu od https://miragecarhire.com/  koja je iznosila 118 eura + polog 300 eura.  Minimalno se je morao uzeti auto na tri dana, a nama ta opcija više nije odgovarala.

Za prijevoz od aerodroma do hotela imate autobus, ali ako dolazite kasno u noći možete uzeti taksi. Kod njih se najviše koristi Bolt, samo instalirate njihovu aplikaciju i odaberete prijevoz.

Cijena pojedinačne karte za bus je 2 eura. Također postoji i opcija višednevnih karata. Mi smo uzeli Talinnja card za 15 eura koja se sastoji od 12 pojedinačnih karata. Više informacija možete pročitati na: https://www.publictransport.com.mt/en/tallinja-card

Karte za jednu vožnju se mogu kupiti u busu, a višednevne karte se kupuju na označenim blagajnama, kioscima ili automatima. Više o tome na linku: https://www.publictransport.com.mt/en/where-to-buy-travel-card

Što posjetiti na Malti?

Valetta

Prvi dan smo se uputili prema Valetti. Do nje možete trajektom iz Slieme, a vožnja traje kratkih 5 minuta. Cijena povratne karte je 2, 80 eura.

Kada dođete na Valettu kratkom šetnjom dolazite do centra grada gdje se nalaze glavne ulice Merchant i Republic Street. Ulice su prepune restorana, kafića i suvenirnica. Nakon toga smo se uputili prema Upper Baraka Gardens te usput prošli i kraj Auberge de Castelle koji danas služi kao ured premijera, a nalazi se na najvišoj točki Valette. Upper Barakka Gardens pruža odličan pogled na tri grada – Vittarosa, Senglea i Cospicua.  Također ispod vrtova se nalaze i Lascaris War Rooms koji su korišteni tijekom Drugog svjetskog rata. Cijena ulaznice je 14 eura za odrasle. Odlično mjesto za opustiti se i uživati na suncu. Od tamo se možete lagano uputiti prema Lower Barakka Gardens.  Ondje se nalazi (meni barem) jedna od poznatijih građevina Monument to sir Alexander Ball ispred koje se većina ljudi slika kad dođe na Maltu.

Nakon toga smo se vratili do glavnih ulica kupiti suvenire (7 eura za 7 komada) te smo prošli pokraj St. Johns Catedral.  Cijena ulaznice je 15 eura za odrasle.

Već sam spomenula tri grada- Vittarosa, Senglea i Cospicua. Prema njima smo se uputili drugi dan našeg boravka na Malti. Od našeg hotela do Senglea nam je trebalo nekih sat vremena busom.

Senglea pruža najljepši pogled na  Maltu s parka pod nazivom Safe Haven Gardens. Osim toga postoji još jedna crkva, ali tu nemate ništa drugo za vidjeti. Prolazili smo onuda u vrijeme radova tako da smo se uputili prema Vittariosu.

Vittariosa je najveći i najstariji od spomenutih gradova.  Odlučili smo pješačiti do njega. Usput smo prošli kroz Cospicuu koja nam se je najviše dopala. Slatki mali gradić s lijepim crkvama i još ljepšim ulicama.  Što se tiče Vittariose, tamo se nalazi Fort Manoel i Inquisitor Palace.

Marsaxlokk

Treći dan svoga boravka odlučili smo si uzeti hop on/off bus. To nas je koštalo 40 eura za dvije osobe. Također postoje dvije opcije buseva – sjeverna i južna. Više informacija na linku: https://www.iseemalta.com/products/bus-hop-on-hop-off

Krenuli smo ujutro i vozili se do naše prve stanice, a to je bio Marsaxlokk. Slatki mali ribarski gradić koji je poznat po oslikanim brodicama koje imaju oči koje štite ribare na moru. Na rivi se nalazi puno restorana i mislim da nećete pogriješiti ako sjednete u bilo koji jer svi imaju ponudu svježe ribe. No mi smo se uputili prema St. Peters Pool pješke. Trebalo nam je pola sata, ali se isplati jer se pruža divan pogled na Marsaxlokk.  Ima i cesta koja vodi do tamo, kao i parking za one koji dolaze s autom.

Dalje smo se busom uputili prema Blue Grotto. Blue Grotto se može vidjeti s vidikovca koji se nalazi odmah pored. Također postoje i brodice koje vode u samo pećinu, ali mi ovaj puta nismo imali dovoljno vremena jer smo željeli posjetiti još jednu stanicu, a to je Hagar Qim.

Hagar Qim je megalitski hramski kompleks te se smatra za jedne od najstarijih u svijetu te je uvršten na UNESCO-ov popis svjetske baštine. Cijena ulaznice je 10 eura po osobi.

Ovdje ako imate auto možete posjetiti i Dingli Cliffs koji nažalost nisu uključeni u ovu rutu. Nalaze se na nadmorskoj visini od 250 metara i najveći su vrh na otoku. Najbolje vrijeme za posjetu je zalazak sunca.

Iako su hop on/hop off busevi super opcija kada nemate svoj auto, ne može se obići sve što je na toj ruti jer ima previše lokacija. Dobra stvar je što busevi idu svakih sat vremena, ali ako se negdje poželite zadržati dulje nećete uspjeti sve obići. Tome pridonosi i činjenica da preko zime busevi završavaju prije s vožnjom nego u ljetnom periodu. Mi nismo uspjeli vidjeti Ghar Dalam (jedno od najstarijih špilja na Malti sa životinjskim ostacima).

Mosta, Mdina, Rabat

Mosta

Četvrti i zadnji dan smo se uputili prema svojoj prvoj stanici, a to je bila Mosta.  Najpoznatija atrakcija je Rotunda Mosta napravljena prema Panteonu u Rimu. Vanjski promjer crkve je 56,2 metra, a  unutarnji 39,6 metara. Jedno je vrijeme bila treća najveća kupola na svijetu. Poznata je po tome što je za vrijeme mise 1942. godine pala bomba u crkvu no na sreću nije eksplodirala.

Ulaznice ovise o tome što sve želite vidjeti, ali najskuplja je 5 eura i u nju spada posjet bazilici, skloništu iz 2. svjetskog rata, balkonu bazilike i besplatnoj aplikaciji koja vas vodi kroz povijest bazilike.

Također, prije Moste možete posjetiti i  San Anton Gardens.  Uređeni park sa mnogobrojnim šetnicama, fontanama i skulpturama. Ulaz je besplatan. Smatra se jednim od najljepših parkova na Malti.

Mdina

Iz Moste smo se uputili prema Mdini nekadašnjem glavom gradu Malte. Okružena je zidinama,a nalazi se na brdu u središtu otoka. Naziva se još i „tihi grad“ jer nema prometa, odnosno s autom smiju ući samo stanovnici.

Rabat

Rabat je grad odmah do Mdine. Odnosno Mdina je dio Rabata. Tamo možete vidjeti St.Paul Catacombs . Cijena ulaznice je 6 eura.

Popeye Village

Jedna od najpoznatijih lokacija na Malti je Popeye Village izgrađena u svrhe snimanja mjuzikla Popaj iz 1980. godine.  Cijena ulaznice je 15 eura po osobi te dobijete besplatne kokice i u suvenirnici si možete izabrati 1 razglednicu s motivom sela.

Iako dosta ljudi kaže da je ovo za djecu, meni je ovdje bilo odlično. Može se provesti pola dana ako ne i više. Za one koji dolaze s djecom mogu se zadržati ovdje i cijeli dan. Ima jako puno sadržaja – od igara, do predstava za djecu i izložbenih materijala.

Najbolji pogled se pruža preko puta na brdu gdje možete napraviti i najbolje fotografije.

Ako nemate auto na raspolaganju, vozi i bus broj 101, ali mi smo odlučili ići pješke. Put nije zahtjevan i sreli smo puno ljudi koji su pješačili kao i mi.

Red Tower

Red Tower ili St. Agatha Tower jedan je od mnogobrojnih tornjeva na otoku, ali ovaj je najzanimljiviji zbog svoje crvene boje. Nalazi se na brdu koje pruža odličan pogled na Comino i Gozo. Može se ući i unutra, a cijena ulaznice je 2 eura.

Nismo uspjeli obići otok Gozo, ali sam napravila popis onoga što se tamo treba vidjeti:

• Prva stvar je Victoria, glavni grad na otoku Gozu. Tamo možete posjetiti Citadellu s koje se pruža pogled na otok.
  • Bażilika tal-madonna ta’ pinu mill gharb je rimskokatolička crkva koja se nalazi u mjestu Gharb.
  • Solana Xwejni koja se nalazi u turističkom mjestu Marsalforn
  • Xlendi bay
  • Rotunda St’ John Baptist Church
  • Azurni prozori – jedna od najpoznatijih znamenitosti Malte koja je srušena 2017. godine, ali ljudi ju svejedno posjećuju

Također sam pronašla i neke „hidden gems“ za one koji možda imaju više vremena za istraživanje:

1. Ras IL Wardija – rt koja se nalazi na jugozapadnoj obali Goza

2. Coral Lagoon

3. Victoria Lines – linije utvrda koje se protežu 12 km duž širine Malte

4. Casa Gourgion

5.  Ghajnsielem Parish Church ( Our Lady of Loreto Parish Church)

6.  The Jesus tree – nalazi se odmah izvan glavne ceste od Zebbuga prema Mdini

Također je tu i otok Comino, Blue laggon, Crystal lagoon. Ponude možete pogledati na ovdje ili se dogovoriti tamo na licu mjesta.

Nažalost kao što sam već napomenula, nismo uspjeli obići sve kako je bilo planirano jer sam se ja razbolila, ali ako će netko biti u istoj situaciji kao i ja i trebati će doktora može posjetiti obližnju ljekarnu. Doktori na Malti imaju svoje privatne ordinacije koje se nalaze odmah uz ljekarnu i cijena pregleda Vam je od 20 do 35 eura.